Gemeente opent nieuw gebouw voor vzw Knipoog in Petegem

Op 30 juni huldigde het gemeentebestuur van Wortegem-Petegem officieel het nieuwe gebouw voor kinderopvang ten behoeve van de vzw Knipoog in. De vzw, die al enkele jaren met plaatsgebrek kampte, ziet met de nieuwbouw in het Rozenhof een wens in vervulling gaan. Het gemeentebestuur stelt de nieuwe locatie gratis ter beschikking en behoudt ook de jaarlijkse subsidie aan de vzw.

Omwille van het plaatsgebrek op de vroegere locatie in ‘De Gravinne’, die privé-eigendom is, gingen we op zoek naar een rustiger en veiliger gelegen locatie. Die vonden we tussen het ontmoetingscentrum en de bibliotheek, in het Rozenhof, waar het OCMW nog gronden in eigendom had. Kinderopvang speelt een cruciale rol in het leven van kinderen en hun ouders. De buitenschoolse kinderopvang is een plek waar kinderen kunnen groeien en bloeien terwijl ouders met een gerust hart hun dagelijkse verantwoordelijkheden kunnen opnemen. Bij het ontwikkelen van dit project hebben we ons laten leiden door een simpel maar belangrijk principe: ‘elk kind verdient de beste start in zijn leven’. We hebben dan ook niet getwijfeld om hierin te investeren.

In 2018 startte de gemeente met de opmaak van een dossier tot aanstelling van een architect. Na goedkeuring door de gemeenteraad van de lastvoorwaarden en gunningswijze werd het architectenbureau M u r m u u r aangesteld. In de loop van 2019 en 2020 vonden diverse besprekingen plaats tussen de Buitenschoolse Kinderopvang Knipoog, het gemeentebestuur en de architecten, werd een voorontwerp en ontwerp opgemaakt, werd de omgevingsvergunning aangevraagd, volgden besprekingen met de brandweer, met de studiebureau’s technieken en zoveel meer. In maart 2020 verkreeg de gemeente de omgevingsvergunning en medio 2021 werden de werken gegund aan de firma Bouw & Renovatie uit Rekkem en de firma Steurbaut uit Maarkedal. De timing was initieel een uitvoeringstermijn van +/- 14 maanden zodat de werken normaliter einde 2022 af dienden te zijn. Doch de oorlog in Oekraïne met daaraan gekoppeld de economische (bouw)crisis zorgden jammer genoeg voor heel wat vertragingen in de levering van de materialen. Desalniettemin kon de vzw Knipoog net voor het zomerverlof van 2023 haar intrek nemen op de nieuwe locatie.

BEN-gebouw gekoppeld aan ontmoetingscentrum en bib

De nieuwe kinderopvang is een BEN-gebouw (bijna energie neutraal) en werd dus zo klimaatneutraal mogelijk opgetrokken met o.a. een houten structuur, geothermie en zonnepanelen. Grote overzichtelijke ruimtes met bijzondere aandacht voor de akoestiek en lichtinval vormen de krijtlijnen van deze nieuwbouw. Deze ruimtes zullen overdag de thuisbasis vormen voor de buitenschoolse kinderopvang maar ook onze talrijke verenigingen zullen dezelfde ruimtes voor avondactiviteiten kunnen gebruiken. De nieuwbouw heeft een binnenoppervlakte van meer dan 500m² en een capaciteit voor 75 kinderen. Het gebouw werd deels aangebouwd aan het ontmoetingscentrum zodat deze ruimte, bij uitbreiding, desgevallend ook mee gebruikt kan worden. De drie publieke gebouwen worden enerzijds aan elkaar geschakeld door een pad maar tevens van elkaar gescheiden dankzij de kleine tussenliggende groenzones. De deels overdekte buitenspeelzone werd voorzien omringd met groen als een natuurlijke (geluids)buffer voor de omwonenden.

1,5 miljoen euro en steun van kerkfabrieken

De totale kostprijs van de nieuwe kinderopvang bedraagt ca. 1,5 miljoen euro, wat ongeveer 20% boven het aanbestedingsbedrag ligt. De stijging van de grondstofprijzen liet zich ook in dit dossier voelen, maar bij de laatste meerjarenplanaanpassing hadden we dit reeds ingecalculeerd. Onze oprechte dank gaat trouwens ook uit naar de kerkfabrieken Sint-Maurus-Elsegem en OLV Geboorte- en Sint-Rochus Wortegem voor het toekennen van een lening van respectievelijk € 250.000 en € 50.000 aan een bijzonder lage intrestvoet, ter medefinanciering van dit gebouw. Toen we het voorstel deden om hun slapend kapitaal op hun patrimoniumrekeningen te activeren voor dit sociaal-maatschappelijk doel, hebben ze geen seconde getwijfeld om zich achter dit project te scharen.