Geboortebos op komst!

Op de gemeenteraad van 30/11/2023 formuleerde oppositiepartij Vooruit het voorstel om een geboorte/sterftebos aan te leggen. Burgemeester Luc Vander Meeren (Open VLD), bevoegd voor milieu, stelde, in de gemeenteraad, op zijn minst verwonderd te zijn over deze vraag. De aanleg van een geboorte- en sterftebos was immers één van de beleidspunten van het Open VLD bestuur, vervat in het beleidsprogramma 2018 – 2024. In de begroting 2020 werd reeds een budget opgenomen voor de aanleg van een geboorte/sterftebos. Dergelijk initiatief kwam ook aan bod in de klimaattafel van 13 02 2020 en de klimaatgroep, binnen de schoot van de milieuraad. De pandemie zorgde er echter voor dat de effectieve opstart verdaagd werd.

Eind 2021 kocht de gemeente de hoeve Normandie in Elsegem, de toegangspoort tot ons gemeentelijk domein de Ghellinck. Deze aankoop bood de unieke opportuniteit voor de aanleg van een geboortebos. De site omvat immers een aan de hoeve palende weide, met een oppervlakte van +/- 1 ha. In opdracht van het bestuur maakte de Bosgroep in de zomer van 2023 een bebossingsplan waarvan u detail hieronder vindt.

Einde oktober 2023 werden meer dan 1000 stuks plantgoed aangekocht. In een eerste fase worden de bosranden en de groene zone aangeplant. De hevige regenval van de voorbije weken zorgde ervoor dat met deze aanplant nog niet kon gestart worden. Van zodra de weersomstandigheden het toelaten, beginnen we er aan en zullen we aansluitend de eerste fase van ons geboortebos officieel inhuldigen. Wij onderschrijven dus volmondig het voorstel van Vooruit maar eigenlijk betreft de vraag een dossier dat al volop in uitvoering is, besluit de burgemeester.