Evenwichtig meerjarenplan met extra investeringen in verkeersveiligheid, kinderopvang en milieu

Het meerjarenplan voor Wortegem-Petegem getuigt met een investeringsprogramma van bijna € 9.000.000 van gezonde ambitie. Ons bestuur combineert enkele grote dossiers met een reeks aan acties die de leefkwaliteit voor de inwoners verhogen. Dat alles gebeurt zonder nieuwe leningen aan te gaan. En de gemeentelijke schuld? Die zal in 2025 op 10 jaar tijd met meer dan 40% gedaald zijn. We beginnen met enkele beleidsbeslissingen waar de inwoners van Wortegem-Petegem vanaf 1 januari 2020 onmiddellijk zullen van genieten.

• Eerst en vooral wordt de algemene milieubelasting verlaagd: het jaarlijks tarief daalt van € 45 per gezin naar € 35 per gezin en naar € 25 voor eenoudergezinnen en alleenstaanden.

• Wie wil trouwen, doet dat voortaan gratis, zowel op het gemeentehuis als in het Hoevegebouw van het Domein de Ghellinck. De retributie van € 150 voor het Hoevegebouw wordt afgeschaft.

• Sportieve Wortegem-Petegemnaren die regelmatig gaan zwemmen in Oudenaarde of Waregem, doen dat aan het voordeeltarief van de inwoners van die steden: de gemeente betaalt het verschil terug.

Ons bestuur wil prioritair de verkeersveiligheid verhogen, zowel op de gemeentelijke als op de gewestwegen, met speciale aandacht voor de zwakke weggebruiker. Er wordt een mobiliteitsplan opgemaakt en bij proefopstellingen worden inwoners nauw betrokken.

Nieuwe wegenis en fietsvoorzieningen maken dan ook het grootste deel uit van het investeringsbudget. Er wordt 4,2 miljoen euro voorzien voor o.a.:

• heraanleg van de Waregemseweg (Keerstraat tot Pontstraat)
  • heraanleg van de Oudenaardseweg (Moregem tot aan de lichten in Wortegem)
  • heraanleg Kalverstraat en Karmstraat n.a.v. collectorwerken Ooike
  • heraanleg Elsegemplein n.a.v. rioleringswerken
  • wegeniswerken n.a.v. collectorwerken Moregem
  • aanleg verbindingsweg Gotstraat - Anzegemseweg
  • aanleg van fietssuggestiestroken en -markeringen

Participatie loopt als een ‘blauwe’ draad door het meerjarenplan. Niet enkel komt er een tweede projectronde van BuurtBouwers, ook kinderen krijgen de komende jaren een prominente rol. Zo willen we het label “Kindvriendelijke Gemeente” halen en richten we een kindergemeenteraad op. We breiden tevens de werking van de techniekacademie uit naar het 3e en 4e leerjaar.

Ook qua infrastructuur wordt met de nieuwbouw voor BKO Knipoog in de jeugd geïnvesteerd. We verwachten dat deze na de zomer van 2022 in gebruik kan worden genomen. De eerste fase van de herbestemming van de kerk van Wortegem tot gemeenschapszaal is het tweede patrimoniumdossier en van groot belang voor het socio-culturele verenigingsleven. De cultuursector mag ook een gedichtenroute verwachten en een leesterras aan de bibliotheek.

In het meerjarenplan besteden we voorts veel aandacht aan het klimaat, milieu en duurzaamheid. Alle straatverlichting wordt vervangen door LED-lampen tegen 2030. We selecteren ook gemeentelijke daken waarop we zonnepanelen kunnen installeren en laten burgers mee participeren via burgercoöperaties. We zetten in op het korte keten verhaal en lokaal ondernemerschap. En volgens het principe ‘de vervuiler betaalt’ wordt een belasting ingevoerd op niet-geadresseerd reclamedrukwerk. Voor alle duidelijkheid: drukwerk van scholen en Wortegem-Petegemse verenigingen wordt hiervan vrijgesteld, net als de verspreiding van rouwberichten.

Tot slot maken we werk van een doelgroepenbeleid, dat zorg draagt voor de zwakkeren in de maatschappij. Via het OCMW worden 80+’ers proactief bezocht en via lokale netwerken hebben we aandacht voor personen in armoede.

Het financiële plaatje dient uiteraard te kloppen, en dat doet het ook! Er worden geen nieuwe externe leningen aangegaan en de uitstaande schuld daalt met maar liefst 1,7 miljoen euro. Bovendien zal Wortegem-Petegem eind 2025 nog steeds minstens 2.300.000 euro in kas hebben. De werkingsuitgaven worden nauwgezet onder controle gehouden, zodat Wortegem-Petegem meer dan voldoende slagkracht behoudt om in de daaropvolgende legislatuur te kunnen blijven investeren.