Vanaf 2024 opnieuw aanbod De Lijn in het weekend

Op herhaaldelijke vraag van schepen Maarten Van Tieghem (Open Vld) en burgemeester Luc Vander Meeren (Open Vld) zal Wortegem-Petegem vanaf 6 januari 2024 ook in het weekend op een basisdienstverlening van De Lijn kunnen rekenen voor de huidige lijn 58 (Oudenaarde-Waregem) en lijn 83 (Oudenaarde-Kruishoutem-Deinze).

“Reeds in 2016 en 2017 stelden we aan De Lijn de vraag om de mogelijkheid te onderzoeken ook in het weekend een busverbinding te voorzien naar Oudenaarde en Waregem, dit ten behoeve van kotgaande studenten en minder mobiele inwoners die in het weekend inkopen wensen te doen in de naburige steden. Toen luidde het antwoord helaas nog negatief omwille van budgettaire redenen, maar de vraag was daarmee niet van tafel,” licht destijds schepen van Mobiliteit Maarten Van Tieghem (Open Vld) toe, die Wortegem-Petegem deze legislatuur ook vertegenwoordigde bij de opmaak van het regionaal vervoersplan voor de Vervoerregio Vlaamse Ardennen.

Burgemeester Luc Vander Meeren (Open Vld), op vandaag bevoegd voor Mobiliteit, vult aan: “Van bij de start van de opmaak van het regionaal vervoersplan, hebben we vanuit Wortegem-Petegem twee concrete wensen op tafel gelegd: een weekendaanbod op lijn 58 (Oudenaarde-Waregem) en op lijn 83 (Oudenaarde-Kruishoutem-Deinze), alsook een busverbinding met Anzegem.”

“Nu krijgen we met dank aan de Vervoerregio Vlaamse Ardennen en De Lijn dus opnieuw een busverbinding in het weekend: tussen ca. 9u en 19u zal er in het weekend om het uur een bus zijn. De concrete uurregeling wordt vanaf 15 november via de kanalen van De Lijn gecommuniceerd. De busverbinding met Anzegem blijkt op dit moment helaas niet haalbaar, maar we hopen uiteraard dat die er ooit nog kan komen,” aldus beiden.

Vanaf 6 januari 2024 zullen de inwoners van Wortegem-Petegem opnieuw in het weekend de bus kunnen nemen naar Oudenaarde, Waregem, Kruishoutem en Deinze.
Foto: Luc Vander Meeren (links) en Maarten Van Tieghem (rechts) aan de halte 'Elsegem Dorp'.